Smutki tropików

Współczesne kino Ameryki Łacińskiej jako kino polityczne

Smutki okladka

 

Książka Smutki tropików. Współczesne kino Ameryki Łacińskiej jako kino polityczne ukazała się w lutym 2016 nakładem Instytutu Wydawniczego Książka i Prasa w serii Biblioteka Le Monde diplomatique.

W jej wstępie (dostępnym tutaj) wyjaśniam, że

kino współczesnej Ameryki Łacińskiej jest tak bardzo ważne z tego samego powodu, dla którego tak ważne jest wszystko to, co dzieje się dziś w Ameryce Łacińskiej. Kino Ameryki Łacińskiej jest częścią tej samej wielkiej walki o – zagrożone dziś bardziej niż kiedykolwiek – dziedzictwo Oświecenia, o urzeczywistnienie jego emancypacyjnych, egalitarnych ideałów, o spełniene jego obietnicy. O skok ludzkości z Królestwa Konieczności do Królestwa Wolności.

Na książkę składają się następujące eseje:
1/ Ten pierwszy 11 września: 1973, Santiago de Chile [o filmach Machuca, reż. Andrés Wood (2004) i Post mortem, reż. Pablo Larraín (2010)]
2/ Egoizm i samotność neoliberalnego podmiotu [o filmach Tony Manero, reż. Pablo Larraín (2008) i Rok przestępny (Año bisiesto), reż. Michael Rowe (2010)]
3/ Meksyk, męskość i globalizacja [o filmach Przepiórki w płatkach róży (Como agua para chocolate), reż. Alfonso Arau (1991), I twoją matkę też (Y tu mamá también), reż. Alfonso Cuarón (2001), i Ucieczka z piekła (Sin nombre), reż. Cary Joji Fukunaga (2009)]
4/ Alejandro Gonzalez Iñárritu: Filmowy mural o rozpadzie świata [o filmach Amores perros (2000), 21 gramów (21 Grams, 2003), Babel (2006) i Biutiful (2010); jest to rozbudowana wersja eseju, który ukazał się w polskiej edycji Le Monde diplomatique]
5/ Odkopać ruiny Utopii. Nowe kino brazylijskie
6/ Miłość w Królestwie Konieczności [o filmie Voy a explotar, reż. Gerardo Naranjo (2008)]
7/ Demokracja jako zawieszenie broni [o filmie Nie (No), reż. Pablo Larraín (2012)]
8/ Praktyka klasy próżniaczej [o filmach Bagno (La ciénaga), reż. Lucrecia Martel (2001) i Sąsiedzkie dźwięki (O som ao redor), reż. Kleber Mendonça Filho (2012)]
9/ Rua do Jardim Botânico [o filmach Autobus 174 (Ônibus 174), reż. José Padilha (2002) i Ostatni przystanek 174 (Última parada 174), reż. Bruno Barreto (2008)]
10/ Opium futbolu [o filmach Rok, w którym moi rodzice wyjechali na wakacje (O Ano em que meus pais saíram de férias), reż. Cao Hamburger (2006) i Linha de passe, reż. Walter Salles i Daniela Thomas (2008)]
11/ Przestrzeń i pragnienie [o filmach W jego oczach (Hoje eu quero voltar sozinho), reż. Daniel Ribeiro (2014); Pokój Leo (El cuarto de Leo), reż. Enrique Buchichio (2009); Trzeci (El Tercero), reż. Rodrigo Guerrero (2014); Ostatni mecz (La Partida), reż. Antonio Hens (2013)]
12/ Brokat i warcaby z zakrętek [o filmach Cidade Baixa, reż. Sérgio Machado (2005) i Madame Satã, reż. Karim Aïnouz (2002)]
13/ Komuniści idą do Nieba [o filmie Labirynt Fauna (El laberinto del fauno), reż. Guillermo del Toro (2006)]

Jestem na Facebooku i Twitterze.

Reklamy